![]() |
![]() |
|
||||||||||||
![]() |
![]() |
STRONA KOHELETA |
||||||||||||
![]() |
![]() |
|
||||||||||||
![]()
|
(17) Oto, co ja uznałem za
dobre: że piękną jest rzeczą jeść i pić, i szczęścia zażywać przy swojej pracy,
którą się człowiek trudzi pod słońcem, jak długo się liczy dni jego życia,
których mu Bóg użyczył: bo to tylko jest mu dane. (18) Dla każdego też człowieka,
któremu Bóg daje bogactwo i skarby i któremu pozwala z nich korzystać, wziąć
swoją część i cieszyć się przy swoim trudzie - to Bożym jest darem. (19) Taki
nie myśli wiele o dniach swego życia, gdyż Bóg go zajmuje radością serca.
(Ks. Koheleta 5 : 17 - 19,
Biblia Warszawska)
Pięć
zasad protestantyzmu
Pięć zasad protestantyzmu to
pięć podstawowych zasad teologii protestanckiej, wyrażonych w języku łacińskim
jako: Sola scriptura ("Tylko
Pismo"), Sola fide ("Tylko
wiarą"), Sola gratia ("Tylko
łaska"), Solus Christus ("Tylko Chrystus"),
Soli Deo gloria ("Tylko
Bogu chwała"). Pojawiły się one w XVI wieku
podczas reformacji luterańskiej i do dziś pozostają podstawą teologiczną
protestantyzmu. Podsumowują one zasadnicze różnice teologiczne z katolicyzmem i
wskazują na podstawowe zasady, jakie powinien wyznawać chrześcijanin, aby
osiągnąć zbawienie. Uznawanie powyższych zasad jest podstawowym wyznacznikiem
uznania danego wyznania chrześcijańskiego za protestanckie. Pięć zasad
protestantyzmu obowiązuje zarówno w Kościołach ewangelickich, jak i
ewangelicznych (w tym zielonoświątkowych). Sola scriptura (Tylko Pismo) Sola scriptura oznacza, że
tylko Biblia jest jedynym źródłem doktryny chrześcijańskiej, dostępnym dla
wszystkich. Biblia jest bezpośrednim i jedynym przesłaniem Boga dla ludzi i nie
wymaga żadnych dodatkowych interpretacji i dodatków. Jest ona instrumentem
bezpośredniego kontaktu Boga z ludźmi. To stwierdzenie jest przeciwne naukom
prawosławia, anglikanizmu i katolicyzmu, które głoszą, że Biblia może być
autentycznie interpretowana tylko przez tradycję apostolską i sobory Kościoła. Sola fide (Tylko wiara) Sola fide jest podstawą
teologii usprawiedliwienia przez wiarę i zasadą ustanowioną bezpośrednio przez
Boga. Tylko wiara, a nie dobre uczynki, są podstawą do usprawiedliwienia
człowieka przed Bogiem (chociaż w tradycyjnym protestantyzmie wierze zawsze
towarzyszą dobre uczynki jako jej skutek). Doktryna: "Wiara przynosi
usprawiedliwienie i dobre uczynki" jest przeciwna katolickiej doktrynie:
"Wiara i dobre uczynki przynoszą usprawiedliwienie".
Usprawiedliwienie jest rozumiane jako przekazanie zasług Chrystusa grzesznikom.
Zasada "Sola fide" neguje wrodzoną prawość człowieka, która bez wiary
w Chrystusa i bez udziału jego prawości jest bezskuteczna. Marcin Luter uznał
tę zasadę za "podstawę istnienia Kościoła" (articulus stantis et
cadentis ecclesiae). Sola gratia (Tylko łaska) Sola gratia to zasada, że
zbawienie przychodzi tylko z łaski Boga jako "niezasłużony dar", a
nie jako nagroda za jakiekolwiek zasługi grzesznika. Zbawienie jest więc
niezasłużonym darem Boga danym człowiekowi poprzez Jezusa Chrystusa. Chociaż
zasadniczo ta doktryna nie sprzeciwia się doktrynie katolickiej, to jednak
zawiera istotne różnice: Bóg jest jedynym źródłem łaski, a człowiek w żaden
sposób nie może skłonić Boga do dania mu tej łaski lub zwiększenia jej zakresu.
Bóg działa sam dla zbawienia człowieka. Podczas gdy arminianizm głosi, że ta
zasada nie oznacza ograniczenia łaski Boga, która przeznaczona jest dla
wszystkich ludzi (gratia universalis), to tradycyjny kalwinizm uznaje, że
oznacza ona suwerenną decyzję Boga, komu przyznać łaskę, konieczną do
zbawienia, a komu jej odmówić (predestynacja). Solus Christus (Tylko
Chrystus) Solus Christus oznacza, że
tylko Jezus Chrystus jest pośrednikiem między Bogiem i ludźmi. Zbawienie jest
niemożliwe za innym pośrednictwem. Wyrażane jest to często jako solo Christo
(tylko przez Chrystusa). Tradycyjny luteranizm, odrzucając pośredników między
Bogiem a ludźmi, czci jednak pamięć o Marii i o wybitnych świętych. Ta zasada
odrzuca katolickie pojęcie kapłaństwa, jako sukcesji apostolskiej pod
przywództwem papieża. Luter głosił "powszechne kapłaństwo wszystkich
ochrzczonych", później zmodyfikowane jako "powszechne kapłaństwo
wszystkich wierzących". Luter przyznawał jednak kapłanom ograniczone
uprawnienia, np. do spowiedzi i odpuszczenia grzechów, jednak nie jako
pośrednikom między wierzącymi i Bogiem. Takie pojmowanie roli kapłana jest
odrzucane przez większość pozostałych wyznań protestanckich, nie istnieje tam
ani spowiedź indywidualna, ani odpuszczanie grzechów przez kapłana. Soli Deo gloria (Tylko Bogu
chwała) Soli Deo gloria to zasada, że
wszelka chwała należna jest jedynie Bogu, ponieważ zbawienie dokonuje się tylko
przez Boga, przez jego wolę i działanie. Nie jest to wynik wyłącznie ofiary
Jezusa na krzyżu, lecz także wynik wiary w tę ofiarę; wiara ta powstaje z
działania Ducha Świętego. Odrzucony został kult aniołów i świętych, a także
relikwi czy wizerunków. Niektóre wyznania protestanckie, np. kalwinizm,
odrzucają samą obecność rzeźb czy obrazów w miejscach kultu. Wikipedia |